Masz pomysł na rozkręcenie własnego biznesu? Niech to będzie sklep, który produkuje meble tapicerowane. Przed Tobą wielka szansa na podbicie rynku, ale także ogromne zagrożenie. Konkurencja nie śpi! Wybierz ochronę prawną dopasowaną do Twoich potrzeb. Szeroki wachlarz odpłatnych i nieodpłatnych rozwiązań sprawi, że będziesz mógł spać spokojnie. Poznaj tajniki poszczególnych narzędzi prawnych.
1. Ochrona prawnoautorska
Rozwiązanie, które nie wymaga żadnych nakładów finansowych. Przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych mocno ograniczają jej zakres. Taka ochrona prawna obwarowana jest kilkoma warunkami, które musi spełniać Twój pomysł na biznes. Podstawowym jest ten, że twoje rozwiązanie musi mieścić się w pojęciu utowru.
Utwór to przejaw twórczej działalności człowieka o indywidualnym charakterze. Oznacza to, że Twój pomysł na biznes musi być przede wszystkim nowy. Powinien również wyrażać Cię, posiadać typowe dla twórcy cechy. Wszystko to sprawia, że utwór powinien być unikalny. Jeśli Twój pomysł na biznes wpisuje się w powyższe kryteria i zostanie przez Ciebie urzeczywistniony, będzie korzystał z ochrony prawnoautorskiej.
Zobacz również:
- Wzór użytkowy czy wzór przemysłowy? Co lepiej ochroni twoje interesy?
Program komputerowy chroniony prawem autorskim
Zasada działania ochrony prawnoautorskiej jest najlepiej widoczna na przykładzie programu komputerowego. Na rynku dostępnych jest wiele aplikacji, które łączy wspólna zasada działania. Jak to możliwe? Ochronie podlega bowiem nie sam pomysł, lecz sposób jego urzeczywistnienia. Prawa autorskie zabezpieczają nowy kod użyty do stworzenia aplikacji, unikalny layout itp. Nie chronią samego pomysłu.
2. Ochrona cywilnoprawna
Na straży Twojego pomysłu na biznes stoją również przepisy kodeksu cywilnego. Są źródłem ochrony dóbr osobistych, a zaliczamy do nich m.in. twórczość naukową, artystyczną i wynalazczą. Katalog dóbr osobistych ma charakter otwarty. Zakres tej ochrony jest więc bardzo szeroki, wykracza poza pojęcie utworu. Kradzież cudzego pomysłu na biznes jest obiektywnie uznawana za działanie bezprawne. Na tej podstawie możesz dochodzić swoich praw przed sądem.
3. Tajemnica przedsiębiorstwa – to się nie przeterminuje
Biznesplan? Lista kluczowych kontrahentów? A może strzeżony od pokoleń sposób produkcji lub receptura? To wszystko może być objęte tajemnicą przedsiębiorstwa. Wszystko, co stanowi wartość gospodarczą w Twojej firmie i jest przez Ciebie należycie chronione przed złośliwym spojrzeniem konkurencji, korzysta z ochrony. Jakie są jej zalety?
Korzystając z tej ochrony, nie narażasz się na ograniczenia czasowe i dodatkowe wydatki. Jeśli zastanawiasz się nad opatentowaniem swojego pomysłu na biznes, zastanów się nad zaprezentowaną powyżej opcją. Ochrona patentowa trwa maksymalnie 20 lat. Postępowanie przed urzędem patentowym wiąże się z uiszczeniem stosownej opłaty. Wymaga również wcześniejszego ujawnienia Twojego pomysłu. Ochrona, jaką daje tajemnica przedsiębiorstwa, jest niekiedy korzystniejsza bo twój pomysł zostaje poufny (tak postąpiła Coca Cola z recepturą swojego kultowego napoju).
4. Podpisz umowę o zachowaniu poufności
Najlepszym sposobem na doprecyzowanie, co rozumiesz pod pojęciem tajemnicy przedsiębiorstwa jest podpisanie umowy o zachowaniu poufności. Dokument ten wskazuje Twoim pracownikom i kontrahentom granice, których nie mogą przekroczyć. Powinien również określać sankcje, które wiążą się z rozpowszechnieniem strzeżonych przez Ciebie informacji.
5. Zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej jako forma ochrony
Doskonałym uzupełnieniem ochrony, jaką daje umowa o zachowaniu poufności, jest podpisanie umowy o zakazie konkurencji. Dzięki takiemu połączeniu zabezpieczysz wszelkie rozwiązania techniczne, na których oparty jest Twój pomysł na biznes. Konieczne jest określenie granic czasowych zakazu oraz wskazanie kary, grożącej za jego naruszenie. Wiedza, jaką dysponują Twoi pracownicy, jest niezwykle cenna. Jej ujawnienie może poważnie zaszkodzić Twoim interesom. Nie pozwól, aby do tego doszło.
6. Pomysł na biznes? Do opatentowania!
Ochrona patentowa to jedno z odpłatnych narzędzi prawnych, które zabezpieczą Twój pomysł na biznes. Wiesz już, że jest ograniczona czasowo. Może trwać maksymalnie 20 lat. Co więcej, ma dość ograniczony zakres. Oprócz wskazanych wad posiada jednak szereg zalet. Jakie rozwiązania korzystają z tej ochrony?
Wynalazek – co to takiego?
Wynalazek to rozwiązanie, które spełnia trzy podstawowe cechy: jest nowe, nadaje się do przemysłowego stosowania i ma techniczny charakter. Najlepiej, jeśli jest oparte na konkretnym produkcie materialnym. Wówczas nie ma wątpliwości, że wynika z określonego stanu techniki. W ten sposób możesz opatentować nie tylko proces wytwarzania danych produktów, ale także rozwiązania dotyczące ich konserwacji, czy naprawy.
Czego nie opatentujesz?
Wszystkie rozwiązania, które nie mają technicznego charakteru z pewnością, spotkają się z odmową udzielenia ochrony przez Urząd Patentowy. Nasz porządek prawny wyłącza z możliwości opatentowania wszelkie metody, które dotyczą działalności umysłowej. Nie opatentujesz więc teorii naukowej, gry, a także wielkiego odkrycia o charakterze naukowym. Więcej na ten temat dowiesz się z poniższego nagrania:
7. Rejestracja wzoru użytkowego o wiele łatwiejsza
Jeśli Twój pomysł na biznes nie jest wynalazkiem, możesz zarejestrować go jako wzór użytkowy. Wystarczy, że będzie rozwiązaniem nowym i użytecznym. Musi oczywiście posiadać techniczny charakter i trwałą postać. Wszelkie mieszaniny nie będą więc korzystały z tej ochrony.
Zgłoszone przez Ciebie do rejestracji rozwiązanie techniczne może dotyczyć kształtu lub budowy danego produktu (np. zawias drzwiowy, podajnik papieru). Mogą to być nawet konstrukcje, których nie widać gołym okiem. Wśród dostępnych narzędzi prawnych, chroniących Twój pomysł na biznes, wzory użytkowe można umiejscowić gdzieś pomiędzy wynalazkiem a wzorem przemysłowym. O tych ostatnich kilka słów poniżej.
8. Wzór przemysłowy
Rejestracja wzoru przemysłowego jest najlepszym rozwiązaniem, gdy chcesz chronić design Twojego produktu, czyli wszystko to, co jest widoczne dla oka. Z ochrony tej korzysta stworzone przez Ciebie rozwiązanie technologiczne, które ma wpływ na to, jak prezentuje się dany produkt. Niewątpliwie zaletą tego narzędzia prawnego jest szybkość postępowania. Wspólnotowy wzór użytkowy zarejestrujesz nawet w 14 dni!
9. Przestrzenny znak towarowy.
Znak towarowy to każde oznaczenie, które nadaje się odróżniania takich samych lub podobnych towarów lub usług. Zarejestrowany znak jest źródłem bardzo silnej i długotrwałej ochrony. Należy jednak pamiętać o jej przedłużaniu co 10 lat.
Zastrzeżenie znaku towarowego to doskonały sposób ochrony Twojego pomysłu na biznes. Oczywiście tylko, jeżeli Ci się to uda. Dysponując świadectwem ochronnym, wyłączasz możliwość posługiwania się przez konkurencję identycznym lub podobnym kształtem. Najbardziej przemawiającym do wyobraźni przykładem takiego znaku jest kostka Rubika, czy też klocki Lego.
Odmowa rejestracji znaku przestrzennego
Przestrzenne znaki towarowe bywają kłopotliwe. Aktualnie urząd patentowy bardzo często odmawia rejestracji takim oznaczeniom. Ma to miejsce wtedy, gdy znaku nie da się oddzielić od samego produktu, do oznaczenia, którego został użyty. Kształt takiego znaku musi wyraźnie odbiegać od oczekiwań konsumentów oraz norm przyjętych w danym sektorze. Pojęcia te są jednak bardzo płynne. Nie zawsze da się przewidzieć, jak zakończy się procedura rejestracji.
Inne przykłady ochrony pomysłu na biznes z wykorzystaniem znaków towarowych
Pomysł na biznes możesz chronić także poprzez rejestracje znaku pozycyjnego. Są to oznaczenia, które wskazują na sposób ulokowania danego elementu na konkretnym przedmiocie. Rejestracji może podlegać także kolor, zapach, a nawet gest. Możliwości jest więcej, niż jesteś w stanie sobie wyobrazić!
Szeroki wachlarz narzędzi prawnych, służących do ochrony Twojego biznesu, otwiera przed Tobą wiele możliwości. Zaprezentowane powyżej odpłatne i nieodpłatne rozwiązania doskonale się uzupełniają. Skorzystanie z kilku opcji, dodatkowo wzmacnia ochronę. Wybór odpowiedniej jest prosty. Musisz tylko wiedzieć, co konkretnie chcesz chronić. W razie wątpliwości przydatne może okazać się wsparcie rzecznika patentowego, który udzieli fachowej porady.