Pro publico bono to zasada zapoczątkowana przez wybitnego filozofa i myśliciela – Arystotelesa. Idea ta wciąż stanowi podstawę rozważań teoretyków, historyków państwa i prawa. Na przestrzeni wieków zasada ta była traktowana jako podstawowa zasada funkcjonowania społeczności ludzkiej. Współcześnie zasada działania dla dobra wspólnego nie straciła na aktualności.
Zasada pro publico bono – na czym polega?
W Polsce zasada pro publico bono polega zazwyczaj na działaniach służących dobru społecznemu oferowanych bezpłatnie przez organizacje, firmy i osoby prywatne. Najczęściej działania te związane są z firmami prawniczymi, konsultingowymi lub prawniczymi, które z różnych przyczyn świadczą swoje usługi biedniejszej części społeczeństwa nieodpłatnie. Nie należy mylić tego z wolontariatem, gdyż w tym przypadku usługi świadczone są przez profesjonalistów i ekspertów w danej dziedzinie. Działalność pro publico bono może mieć różne motywy. Może wynikać zarówno z dobroci serca jak i z chęci promocji i wzmacniania wizerunku danej marki na rynku.
Zasada pro publico bono a inbound marketing
Działanie na rzecz wspólnego dobra często wykorzystywane jest w marketingu. Podobnie jak w przypadku procesu, jakim jest rejestracja wzorów przemysłowych. W ostatnim czasie coraz większą popularność zyskuje tzw. Inbound Marketing, czyli tak zwany marketing przychodzący. Jest to forma reklamy, gdzie to odbiorca wyraża zgodę na otrzymanie danej reklamy, poprzez subskrypcje czy wyszukiwanie konkretnych produktów w przeglądarce internetowej. Zwolennicy tego rodzaju działań twierdzą, iż zwiększa to prawdopodobieństwo, że treści reklamowe trafią do osób, które są nimi zainteresowane. Osoby pracujące w branży marketingowej czerpie korzyści z strategii Inbiund i zakłada, że publikowanie wartościowych treści a następnie publikowanie ich w mediach społecznościowych umożliwia przyciągnięcie ściśle określonej grupy odbiorców co w rezultacie zaowocuje zwiększeniem sprzedaży. W tym celu wiele firm decyduje się na pracę publico bono by w łatwy sposób dotrzeć do określonej grup, odbiorców, zainteresować ich swoim produktem oraz nawiązywać relacje, które w przyszłości będą mogły zaowocować dodatkowym zyskiem. Zasada ta jest także stosowana w celu promowania marki, budowania jej wizerunku jako stabilnej, profesjonalnej i otwartej na drugiego człowieka.